Woensdag 4 juni 2014
BOFKONT BUSINESS OP DE ZUIDAS (3)
- Zeeman & Unox -
Heel soms gebeurt er iets waar je niet eens van had durven dromen.
Een cadeautje dat je - als je er om gevraagd zou hebben - nevernooit
gekregen zou hebben.
Neem Zeeman & Unox.
Zeeman - een beer van 350 kilo - kocht ik vrij op de stoep van het slachthuis.
Zeeman is graag aan zee, hoe kom je anders aan die naam als varken?
Langs de vloedlijn van het Bloemdendaalse strand haalt hij zijn hart op in de
branding. Binnen de kortste keren staat het zwart van de mensen.
Zeeman betovert en verovert.
Er is altijd wel eentje die begint: "Vanavond eet ik geen vlees!"
En voor je het weet staat iedereen met iedereen te praten over de schoonheid van
Zeeman en wel of geen vlees eten.
Dat is genieten voor een communcatievrouw. Ik denk dat vlees eten een oerinstinct
van mensen is, maar varkens in megastallen, nee dat moet anders. Persoonlijk ben ik een fan van de
hightech oplossing Happy Meat (kweekvlees) als tussenstap in de ingewikkelde discussie,
maar daar heb ik het niet over op het strand, laat staan dat ik het vegetarisme ga lopen
verkondigen. Niks daarvan. Iedereen vrijlaten is mijn motto, niemand iets opdringen.
Zeeman doet het werk wel. Als grote verleider bereikt hij veel meer dan welk
dierenactivistisch praatje dan ook. En Zeeman heeft veel bereikt. Luister maar.
Op 1 januari 2009 heeft Zeeman de Nieuwjaarsduik in Scheveningen geopend.
Dat kwam zo: Jort wilde een plaagstootje uitdelen aan Unox. Of we niet met Zeeman?
Ik ging eerst kijken of Zeeman zich lekker zou voelen aan het Scheveningse strand.
Dat zag er goed uit.
Toen kookte ik een gigaketel vegetarische erwtensoep. Die deelden Jort en ik uit en terwijl
Zeeman zich in de branding vermaakte met leuke meiden in bikini, dreven zijn collega's
in de soep van Unox. Dat beeld moest voldoende zijn :-)
Die actie kreeg trouwens nog een staart, waar Jort al meer dan genoeg over geschreven heeft,
maar een paar maanden later werd ik verrast door een telefoontje van Unilever.
Afdeling Research & Development: we hebben een nieuwe directeur en hij wil nieuwe,
diervriendelijker producten gaan maken. Kun jij als communicatietrainer een inspiratiedag bij
Familie Bofkont op Het Beloofde Varkensland organiseren?
De reseachers van Unilever kwamen. En daar lag Zeeman. Hij knorde ze vriendelijk toe.
En daar liep Mozzarello, de waterbuffel met zijn ernstige, doordringende blik: 'Goedemorgen,
met wie heb ik het genoegen?' Ze raakten onder de indruk van Wildeman, het oerzwijn waar
alle roze lummels van afstammen. Ze lagen met Juffrouw Loes in de Varkensmassagesalon,
ze borstelden de grijzer wordende vacht van Rosamunde, ons hoogbejaarde koetje.
En aan het eind van dag mochten de reseachers kiezen uit een varkens- of koeiendiploma.
Op een dag verschenen de eerste spotjes op TV van een nieuwe rookworst. Gemaakt van scharreldieren. Met 2 sterren van de Dierenbescherming.
Met grote dank aan Zeeman!
Wordt Vervolgd.
(Dafne Westerhof is communicatietrainer, boerenkleindochter en pionier.
Ze heeft het varken op een andere kaart dan de menukaart gezet. Sinds kort houdt ze ook 'kantoor' in het Bofkonbos op de Zuidas.)
PS
kijk hier voor fotos van de Nieuwjaarsduik van Zeeman:
http://www.google.nl/search?tbm=isch&q=varken+nieuwjaarsduik
|
mail@familiebofkont.nl
|
www.familiebofkont.nl
|
GIRO 469
(IBAN NL02INGB0000000469) t.n.v.
FAMILIE BOFKONT
(ANBI, dus giften zijn aftrekbaar)